KIC Tava Izvēle
Timoteja iela 1, Rīga, LV-1050
Tālr.: 67217712, 26522675
e-pasts: infomanna.lv
06.06.20 18:57
Meklēšana

Dieva tautas dzimšana. Latvieši

Bilde
[ palielināt ]
Manna.lv cena: 6,95 EUR

Veikals:tiek izsūtīta 1-3 darba dienu laikā
Bibliotēka:ir bibliotēkā

Pircēji, kas pērk šo preci, izvēlējās arī

  • Pāri mums pašiem

  • Apraksts un viedokļi

    Šis ir latviešu teologa un vēsturnieka Dr. hist. Gundara Ceipes grāmatas "Dieva tautas dzimšana. Latvieši." trešais metiens. Tas iznācis, pateicoties lasītāju noturīgai interesei un mudinājumiem to atkal iespiest. Grāmatas pirmie divi laidieni tika nodrukāti 2014 un 2015 gadā. Jaunās tirāžas tekstā ir veikti minimāli labojumi un novērsta viena faktoloģiska kļūda. Šī grāmatas tirāža ir veltīta Latvijas simtgadei.

    Grāmata aizved pie latviešu nācijas un garīgajām saknēm. Lasītājiem tiek piedāvāts jaunām acīm ieskatīties tautas vēsturē, īpašu uzmanību pievēršot garīgajam aspektam un latviešu kā kultūras nācijas formēšanās daudzdimensionālajiem procesiem. Par atskaites punktu ir izvēlēta lielā Vidzemes latviešu atmoda 18. gadsimta pirmajā pusē. Tad latvieši iesaistījās Brāļu draudzē jeb hernhūtiešu kustībā un dibināja pirmās pastāvīgās latviešu organizācijas. Grāmata parāda latviešu atmodas kustības kontekstu un kontinuitāti ar līdzīgiem garīgajiem strāvojumiem Eiropas vēsturē un to iesaisti latviešu sabiedrībā. Vispārīgās līnijās iezīmēta kustības vēsture un analizēta tās ietekme uz latviešu identitātes veidošanos. Grāmatā rodamas jaunas idejas par nacionālās pašapziņas paradigmu maiņu 19. gadsimta otrajā pusē, kā arī par latviešu nācijas nākotni.

    Grāmata būs saistoša lasītājiem, kuriem nav vienaldzīgs Latvijas liktenis.
    Fragmenti

    ...izveidojās viduslaiku Livonijas valsts, kurā ar nelieliem izņēmumiem tika nostiprināta vāciski runājošo ienācēju vara pār zemes pamatiedzīvotājiem. Ģermāņu varas struktūras bija Romas katoļu baznīcas bīskapijas, Teitoņu ordeņa Livonijas atzars, pilsētu pašpārvaldes. Sīs varas struktūras savā starpā nemitīgi konfliktēja un bieži karoja.

    Uz šāda fona 1521. gadā Livonijā sākās evaņģēliskā reformācija. Pēc analoģijas ar Vāciju Reformācijas diena Latvijas teritorijā ir 1522. gada 12. jūnijs. Jau 1524. gadā no Livonijas metropoles Rīgas tika padzīti katoļu ordeņu mūki un arhibīskaps. Tomēr no latviešu zemnieku viedokļa nemainījās pilnīgi nekas - kristīgo Dievs kā bija, tā palika svešinieku Dievs. Latvieši valdniekus interesēja tikai kā ražošanas līdzeklis, ne kā cilvēciskas būtnes.

    Arvien vairāk nostiprinājās un paplašinājās īpašumtiesības uz cilvēkiem kā kunga kustamo īpašumu. Daudzie asiņainie kari 16. - 17. gadsimtā un slimības palaikam zemi izslaucīja gandrīz tukšu, tika nopostītās pilsētas, kuras tā arī nekad neatjaunojās. zemes ekonomikas atjaunošana allaž gūlās uz latviešu pleciem. Izņēmums nebija protestantisko zviedru valdīšana, kur sociālajai netaisnībai pievienojās sava laika modernie garīgie strāvojumi - demonoloģijas mācību murgi, kad simtiem sieviešu un vīriešu visā Latvijas teritorijā raganu prāvās kā velna bērni tika bezjēdzīgi spīdzināti un nogalināti. Pasaule bieži ir ne vien cietsirdīga, bet arī apsēsta ar stulbumu.

    Tomēr zviedru valdīšanas laikā ir dēstīts cerību stāds - latviešu valodā tika iztulkota un izdota Dieva svētā grāmata: Jaunā Derība - 1685. gadā, visa bībele - 1689. gadā. To izdarīja luterāņu mācītājs Ernsts Gliks (1652-1705), kurš kā bārenīti savā ģimenē pieņēma audžumeitu Martu - nākamo Krievijas carieni Katrīnu I. Aizskrienot notikumiem pa priekšu, jāteic, ka šai vidzemniecei - gan pastarpināti, bet tomēr bija liela nozīme vēlākajos latviešu atmodas notikumos. Cik apbrīnojama ir Dieva providence, cik precīzi ir viņa ceļi!

    Lielais lūzums Vidzemei bija Lielais Ziemeļi karš 1700.-1721. gadā. Tas Latvijai bija vissāpīgākais karš, kas laupīja dzīvību vismaz 70% iedzīvotāju. Krievu-tatāru karapulki īstenoja izdedzinātās zemes taktiku, lai, karadarbībai atgriežoties Vidzemē, zviedru armijai nebūtu, ko ēst. Zemi, pilsētas un laukus totāli iznīcināja, daudzi latvieši tika aizdzīti verdzībā uz Krieviju un Tatāriju. Racionāli raugoties, asiņainās orģijas bija bezjēdzīgas, jo zviedri tika sakauti tālajā Ukrainā pie Poltavas 1709. gadā. Ļaunums savā saknē ir iracionāls, bezjēdzīgs: ļaunuma jēga ir darīt ļaunu.

    Ar Nīštadtes miera līgumu 1721. gadā Lielais Ziemeļu karš noslēdzās. Šis bija pēdējais lielais karš un pēdējā mēra epidēmija Latvijas teritorijā. Turpmāk tas nozīmēja stabilu vidi bez cilvēku masveida nogalināšanas un deportēšanas. Gandrīz 200 gadu garumā varēja norisināties svarīgie, svētīgie, kā arī dramatiskie latviešu nācijas dzimšanas procesi.... <<<

    ...Šī bija tieša Svētā Gara izveidota dzīva struktūra. Saiešana ir gan ēka, gan cilvēku kopums, gan atsevišķa sapulce. Tas tik tiešām ir dzīvs Dieva nams.

    Grūti pateikt, cik Vidzemē pavisam bija saiešanas namu, jo tie darbojās ilgā laika posmā, vairāk nekā 200 gadus. Bieži to statuss bija nelegāls vai daļēji legāls. Šī un citu apstākļu dēļ palaikam mainījās saiešanas namu atrašanās vietas. Bija vietas, īpaši Vidzemes nomalēs un pat Sēlijā, kur saiešanas bija pilnīgi autonomas, bet notika arī novadu mēroga atmodas, piemēram Saikavā, aiz Aiviekstes pie Latgales robežas.

    Pirms saiešanas namiem postošā Pirmā pasaules kara to bija vairāk nekā 150. Tās bija koka ēkas nedaudz atstatu no citām ēkām, bet pilnībā ierakstījās latvju sētas arhitektoniskajā ansamblī. Saiešanas namu būvniecībā allaž tika ievērota sakrālo celtņu rietumu-austrumu orientācija, lai draudze būtu ar seju pret lecošu sauli. Namos vienmēr bija divas ieejas: ziemeļos - sieviešu, dienvidos - vīriešu. Abi dzimumi saiešanu zālē satikās, tomēr sēdēja katrs savā pusē. Priekšā bija sacītāju galdiņš.

    Varbūt jūs ar kādu aizdomu ēnu vaicāsiet - bet kur tad bija Dieva altāris? Tāda nebija. Draudze pati sevi bija nodevusi Dievam par dzīvu altāri. Pestītāja vārdā kopā nākušās sirdsskaidrās dvēseles veidoja dzīvu ceļu pie Visuvarenā Dieva Kur divi vai trīs Manā Vārdā pulcējas, tur Es esmu viņu vidū, tāds ir Jēzus apsolījums. Latvieši burtiski dzīvoja šajā vārdā. Debesis ar cilvēkiem nonāca mīlestības saskarsmē caur saiešanu dalībniekiem - brāļiem un māsām, caur vārdiem, dzidrām acīm, dziesmām, evaņģēlija vārdiem, lūgšanām, arī pasaules sāpju asarām. Draudze pati sevi bija nolikusi par altāri Dieva godam, un Dievs nāca un svētīja savu altāri.

    Kā redzams, latviešiem bija īpaša tuvība ar Dievu, to nevajadzēja "uzlabot" ar kaut kādiem reliģiskiem rituāliem un manipulatīvām svētdarbībām. Starp Garu un cilvēkiem nebija nekāda bufera, nekādas izolācijas - viss notika ļoti tieši. Un latvieši mācēja saņemt Dieva Garu un tajā staigāt. 3-4 paaudžu laikā tas tā bija, bez nekādiem reliģiskiem teātriem <<<

    Produkta informācija

    Autors(i): Gundars Ceipe
    Izdevniecība: LU akadēmiskais apgāds
    Valodas: Latviešu
    Vākojums: mīkstie vāki
    Lappuses: 100
    Publikācijas datums: 2018
    ISBN: 9789984458892
    Kategorijas

    Latviešu
    Grāmatnīca / Grāmatas
    Tēmas / Kristietības vēsture
    Lasītava
    Komentāri uz Manna.lv

    Atstājiet Jūsu komentāru!
    Permalink

    http://www.manna.lv/item/9789984458892.html
    Mana Manna.lv | Rakstiet mums | Notikumi | Pievienot notikumu | Raksti | Palidzība | Lapas karte

     



    KIC Tava Izvēle 2008-2020
    KIC Tava Izvēle Timoteja iela 1, Rīga, LV-1050
    Tālr.: 67217712, 26522675, Fakss: 67217712, e-pasts: infomanna.lv
    Izstrāde un atbalsts: Amizante